Wednesday 4 July 2012

Berhati-hati sebelum ke jalan raya



Susah betul sekarang ni, mana-mana kita pergi nak kena berhati-hati sebab takut nanti kena rompak. Bukan dekat shopping kompleks, tepi-tepi jalan je, nak keluar rumah pun kena tengok betul-betul, silap hari bulan kita kena ragut depan pagar rumah.

Depan pagar rumah! Bayangkan tak ke susah hidup kalau dekat kawasan perumahan sendiri pun kita tak rasa aman. Kalau macam saya ni, tak adalah hidup dekat kawasan yang bahaya sangat, dah lama la jugak duduk dekat area kawasan perumahan saya. Kitorang dekat sini semua orang biasa je, rumah pun teres je, tak adalah nak bersekuriti dekat jalan-jalan masuk, tapi dah bertahun-tahun saya keluarga di sini tak pernah rasa takut macam sekarang.

Tapi memang teruklah kalau sampai nak keluar rumah pun dah jadi benda bahaya. Ceritanya macam ni, baru-baru ini jiran saya nak seberang jalan dari rumah dia, tak adalah malam sangat tapi orang tak ramailah masa tu dekat atas jalan. Dia pun nak pergi kedai beli barang-barang rumah, tiba-tiba dia kena tahan dengan seorang lelaki yang suruh dia bagi duit yang dia bawak dengan dia. Mujurlah tak banyak duit dia pegang masa tu, tapi trauma jugaklah akak tu kena pau macam tu. Nasib baik dia tak kena lagi teruk.

Macam tu lah keadaan sekarang ni, saya pun tak tahu macam mana nak cakap sebenarnya. Nak kata negeri kita ini tak aman, tak betul sebab kita boleh lagi hidup kerja macam biasa, tapi kalau nak keluar rumah pun dah jadi satu cabaran, ada benda yang tak kena ni.

Pak Menteri kata kadar jenayah kat Selangor ni dah turun. Ok kalau betul kadar jenayah turun tahun lepas, kenapa kami dekat sini macam kadar jenayah dah naik berganda-ganda??? Di kawasan rumah saya ini, jarang-jarang sangat nak dapat tengok polis meronda, adalah sekali sekala seminggu. Dato’ Hishamuddin jangan asik-asik cakap pasal statistik jenayah tahun lepas turun dan ’cadangan-cadangan Makmal Jenayah berkesan’ saja,  tapi kami ni rasa tak selamat.

Polis ke, kerajaan ke, rukun tetangga ke, kena jaga betul-betul dan bagi suasana aman tu ada semula di kawasan-kawasan seperti kawasan kami. Macam saya kata tadi, kami ini bukan orang berduit, tak mampu nak pindah ke tempat-tempat yang bersekuriti jaga, jadi yang kami boleh harap ialah kerajaan polis dan jiran-jiran sama-sama jaga suasana kawasan perumahan kami ni.

No comments:

Post a Comment